3 blogtips voor het eind van het jaar

Met de feestdagen in zicht kijk je als ondernemer al vooruit naar het nieuwe jaar. Je bent bezig met plannen. Wat gaat goed en wat moet anders. Hoe ga ik volgend jaar groeien en waarin ga ik me ontwikkelen. Voor het zover is, is er ook in dit jaar nog veel te doen. December is klassiek een race tegen de klok om alles maar op tijd af te krijgen. En dan moet je ook nog tijd maken om je blog te schrijven. Vandaar dit keer drie invalshoeken die je kunnen helpen voor je blog in december.

blogtips

Terugkijken in je blog

Als je terugkijkt naar het (bijna) afgelopen jaar, wat valt dan op? Wat zijn bijvoorbeeld leermomenten voor je geweest? Ongetwijfeld is hetgeen je geleerd hebt, ook interessant voor anderen. Door je fouten via je blog te delen, help je de lezer wellicht om diezelfde fout te voorkomen. En als de lezer de fout al heeft gemaakt, dan levert dat het geruststellende gevoel op van ‘gelukkig, ik was tenminste niet de enige.’ Maar niet alleen van je fouten kunnen anderen leren. Natuurlijk kan je ook je successen delen. Hoe heb je die bereikt? Welke keuzes heb je gemaakt? Het kan voor je lezers allemaal inspirerend zijn.

Vooruitkijken

Zoals het voor je lezers interessant kan zijn om samen met jou terug te kijken in het jaar, is ook vooruitkijken een mooi onderwerp voor je blog. Wat zijn je plannen voor het nieuwe jaar? Wat wil je bereiken en hoe ga je dat aanpakken? Welke trends zie je en welke opleidingen of trainingen ga je volgen om je ambities waar te maken? Hoe kijk je aan tegen sociale media? Ga je daar juist meer of minder mee doen? En wat zijn de ontwikkelingen in je vakgebied? Die zijn vast voor veel van je lezers de moeite waard om te lezen en ze zetten jou neer als expert.

Even stilstaan

Behalve terug- en vooruitkijken, kan je er ook voor kiezen om je lezers mee te nemen in de keuzes die jij maakt voor de feestdagen. Veel mensen worstelen daar immers mee. Stuur je bijvoorbeeld wel of geen kerstkaart naar je klanten en leveranciers. Of kies je voor iets anders en ga je bij een aantal mensen persoonlijk langs om iets af te geven. Welke keuzes maak jij rond de feestdagen? Ga je met je bedrijf dicht tussen Kerst en Oud en Nieuw en luister je thuis naar de TOP2000? Of vertrek je naar de sneeuw? Misschien werk je wel door en gebruik je deze dagen om je administratie en werkruimte op orde te brengen. Je lezers willen het graag van je weten!

Goede voornemens

Bij een nieuw jaar zijn goede voornemens onvermijdelijk. Eentje die ik vaak bij ondernemers hoor, is dat ze meer willen doen met sociale media en er meer uit willen halen. Dat begint met een strategie, een plan dus, en vlak daarna komt content. De vraag is al snel wát je wil gaan delen. Bloggen biedt een mooie basis, waarmee de vindbaarheid van je website beter wordt en je meteen materiaal hebt om te delen via sociale media. Als je daar meer over wilt weten, kijk dan op www.deblogtraining.nl of geef je op voor een training. Wellicht tot ziens in 2018. Voor nu alvast heel fijne feestdagen!

Delen met je netwerk? Klik hier:Share on LinkedInShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook
No comments yet.

Geef een reactie